Jeśli masz mózg wielkości tic-taca i lubisz głupio chichotać, pooglądaj sobie, bo mógłbyś robić coś gorszego.
 

Jedyny Amerykanin wśród Pythonów

stat4u


Terry Gilliam







Kwestionariusz personalny
Imiona: Terry Vance
Nazwisko: Gilliam
Pseudonimy artystyczne i przezwiska:
  • Captain Chaos
  • Marty Rigelli
  • Terry Whicker Gilliam
  • Terry Terry Whicker Alan Gilliam
  • Terry Spam Sausage Spam Egg Gilliam
  • Terry [Egg on Face] Gilliam
  • Terry C. Gilliamberg
  • Montypython Flyingcircus
  • Monty Python
  • Data urodzenia: 22 listopada 1940 r.
    Miejsce urodzenia: Minneapolis (Minnesota, USA)
    Ojciec: James Hall Gilliam (obwoźny sprzedawca, stolarz)
    Matka: Beatrice zd. Vance
    Wykształcenie: wyższe, Occidental College (wydział nauk politycznych)
    Zawód wykonywany: aktor, reżyser i scenarzysta filmowy, animator, scenograf, rysownik
    Stan cywilny: żonaty
  • Maggie Weston (od 1970 - obecnie)

    dzieci (troje)
  • Amy Rainbow Gilliam (ur. 1978 r.)
  • Holly Dubois Gilliam (ur. październik, 1980 r.)
  • Harry Gilliam (ur. 3 kwietnia, 1988 r.)
  • Adres do korespondencji: Terry Gilliam
    Casarotto Ramsay & Associates Limited
    Waverley House
    7-12 Noel Street
    London
    W1F 8GQ
    UK
    Oficjalna strona www i oficjalny fanzin: terrygilliamweb
    The Terry Gilliam Fanzine
    Dorobek artystyczny i twórczy: patrz Dorobek artystyczny
    Osiągnięcia:
    1970 r.
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      nominacja do Nagrody Telewizyjnej Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) w kategorii najlepszy program rozrywkowy
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      nominacja do Nagrody Telewizyjnej Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) w kategorii najlepszy scenariusz
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      Nagroda Specjalna Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) za oprawę graficzną
    1971 r.
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      nominacja do Nagrody Telewizyjnej Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) w kategorii najlepsza produkcja rozrywkowa
    1973 r.
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      nominacja do Nagrody Telewizyjnej Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) w kategorii najlepsza
      rola w programie rozrywkowym (dla grupy Monty Pythona)
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      Nagroda Telewizyjna Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) w kategorii najlepszy program rozrywkowy
    1975 r.
    • "Monty Python's Flying Circus" (Latający Cyrk Monty Pythona)
      nominacja do Nagrody Telewizyjnej Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA TV) w kategorii najlepszy program rozrywkowy
    1976 r.
    • "Monty Python and the Holy Grail" (Monty Python i Święty Graal)
      nominacja do Nagrody Hugo w kategorii najlepsza prezentacja dramatyczna
    1982 r.
    • "Times Bandits" (Bandyci czasu)
      nominacja do Nagrody Hugo w kategorii najlepsza prezentacja dramatyczna
    • "Times Bandits" (Bandyci czasu)
      nominacja do Nagrody Saturna (Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films) w kategorii najlepszy reżyser
    • "Times Bandits" (Bandyci czasu)
      nominacja do Nagrody Saturna (Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films) w kategorii najlepszy scenariusz
    1983 r.
    • "Monty Python's The Meaning of Life" (Sens życia wg Monty Pythona)
      Specjalna Nagroda Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes
    • "Times Bandits" (Bandyci czasu)
      nominacja do Międzynarodowej Nagrody Filmów Fantasy (Fantasporto) w kategorii najlepszy film
    1984 r.
    • "The Crimson Permanent Assurance" (Karmazynowe Ubezpieczenia Ostateczne)
      nominacja do Nagrody Filmowej Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA Film) w kategorii najlepszy
      film krótkometrażowy
    1985 r.
    • "Brazil"
      Nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles (LAFCA) w kategorii najlepszy reżyser
    • "Brazil"
      Nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles (LAFCA) w kategorii najlepszy scenariusz
    1986 r.
    • "Brazil"
      nominacja do Nagrody Hugo w kategorii najlepsza prezentacja dramatyczna
    • "Brazil"
      nominacja do Nagrody Oscara Amerykańskiej Akademii filmowej w kategorii najlepszy scenariusz filmowy
    • "Brazil"
      trzecie miejsce - Nagroda Narodowego Związku Krytyków Filmowych USA (NSFC) w kategorii najlepszy scenariusz
    1987 r.
    • Nagroda Michaela Balcona dla grupy Monty Pythona przyznana przez Brytyjską Akademię Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA) za wybitny wkład w kinematografii
    1990 r.
    • "The Adventures of Baron Munchausen" (Przygody barona Munchausena)
      nominacja do Nagrody Hugo w kategorii najlepsza prezentacja dramatyczna
    1991 r.
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      drugie miejsce - Nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles (LAFCA) w kategorii najlepszy reżyser
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      Nagroda Publicznoiści na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      Nagroda Srebrnego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji (ex aequo z "Zawieście czerwone latarnie" i "J'entends plus la guitare")
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      Nagroda Małego Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      nominacja do Nagrody Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji
    1992 r.
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      nominacja do Nagrody Złotego Globu w kategorii najlepsza reżyseria
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      nominacja do Nagrody Saturna (Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films) w kategorii najlepszy reżyser
    • "The Fisher King" (Fisher King)
      nominacja do Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Chicago (CFCA) w kategorii najlepszy reżyser
    1996 r.
    • "Twelve Monkeys" (Dwanaście małp)
      nominacja do Nagrody Hugo w kategorii najlepsza prezentacja dramatyczna
    • "Twelve Monkeys" (Dwanaście małp)
      nominacja do Nagrody Saturna (Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films) w kategorii najlepszy reżyser
    • "Twelve Monkeys" (Dwanaście małp)
      nominacja do Nagrody Złotego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie
    • "Twelve Monkeys" (Dwanaście małp)
      trzecie miejsce - Nagroda Czytelników "Berliner Morgenpost" na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie
    1997 r.
    • "Twelve Monkeys" (Dwanaście małp)
      Nagroda Empire Award (UK) w kategorii najlepszy reżyser
    1998 r.
    • Nagroda Specjalna Amerykańskiego Instytutu Filmowego (AFI) dla grupy Monty Pythona na Festiwalu Sztuki Komediowej w Aspen
    • "Fear and Loathing in Las Vegas" (Las Vegas Parano)
      nominacja do Nagrody Złotej Palmy na Festiwalu Filmowym w Cannes
    2000 r.
    • Honorowa Nagroda Time-Machine na Katalońskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sitges
    2001 r.
    • Europejska Nagroda Filmowa (EFA) dla grupy Monty Pythona za całokształt twórczości
    2003 r.
    • Nagroda Capri Legend Award (Hollywood)
    2005 r.
    • Nagroda Visionary Award na Festiwalu Filmowym w Sztokholmie
    • Nagroda Leopard of Honor na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno za całokształt twórczości
    • "Tideland" (Kraina traw)
      Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI Prize) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym
      w San Sebastián
    • "Tideland" (Kraina traw)
      nominacja do Nagrody Golden Seashell na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastián
    • "The Brothers Grimm" (Nieustraszeni bracia Grimm)
      nominacja do Nagrody Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji
    2007 r.
    • Nagroda Contribution to Cinematic Imagery (Art Directors Guild)
    2008 r.
    • Nagroda za całokształt twórczości na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Dubaju
    2009 r.
    • Nagroda Academy Fellowship Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA)
      za całokształt twórczości
    • Nagroda Specjalna Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA)
      dla grupy Monty Pythona za wybitny wkład w filmie i telewizji
    • Nagroda Specjalna dla Reżysera ze Szczególną Wrażliwością Wizualną na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage (Polska)
    • "The Imaginarium of Doctor Parnassus" (Parnassus)
      nominacja do Nagrody Satelity (Międzynarodowa Akademia Prasy) w kategorii najlepsza dyrekcja artystyczna
    • "The Imaginarium of Doctor Parnassus" (Parnassus)
      nominacja do Nagrody Satelity (Międzynarodowa Akademia Prasy) w kategorii najlepsza piosenka oryginalna za piosenkę
      "We are the Children of the World"
    2011 r.
    • "The Wholly Family" (Świetna rodzina)
      Nagroda za Najlepszy Film Krótkometrażowy (Europejskie Nagrody Filmowe)
    2013 r.
    • "The Zero Theorem"
      nominacja do Nagrody Jury na Festiwalu Filmów Austin Fantastic Fest w kategorii najlepszy film
    • "The Zero Theorem"
      Nagroda Future Film Festival Digital Award - Special Mention na Festiwalu Filmowym w Wenecji
    • "The Zero Theorem"
      nominacja do Nagrody Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji
    • Nagroda Winsora McCay (Nagrody Filmowe Annie)
    2014 r.
    • Nagroda Volta na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Jamesona w Dublinie za wybitny wkład w przemyśle filmowym
    • Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Almerii za całokształt twórczości.
    • "Monty Python Live (mostly)"
      nominacja do British Comedy Award w kategorii najlepszy program złożony ze skeczy
    • nagroda British Comedy Academy Lifetime Achievement Award dla grupy Monty Pythona za całokształt twórczości

    Terry Gilliam jest Pythonem, który prawie nie pojawia się na ekranie. Za to bardzo dobrze widać jego przepełnione absurdem i nieskrępowaną agresją kreskówki, stanowiące logiczne dopełnienie skeczy lub ich graficzne przerywniki. Jest jedynym Amerykaninem w grupie Monty Pythona i poszczycić może się najbardziej burzliwym żywotem z całej szóstki komików. Gdy na początku lat pięćdziesiątych jego rodzina przeniosła się ze stanu Minnesota do Kalifornii, aby ulżyć jego chorej na astmę siostrze, mały Terry brylował w szkole jako prymus, bo standardy nauczania w Kalifornii mocno różniły się (na minus) od tych w Minnesocie. Po zakończeniu edukacji, imał się różnych zajęć, między innymi pracował jako zwykły robotnik przy taśmie w lokalnej fabryce Chevroleta. Na początku lat 60. przenosi się na trzy lata do Nowego Jorku. Tam uczęszcza na kursy filmowe, uczy się podstaw animacji oraz rozpoczyna pierwszą poważniejszą pracę na etacie redaktora w magazynie "Help!" założonym przez Harveya Kurtzmana. Tam Terry poznał Johna Cleese'a. Niestety karierę zrujnowało mu powołanie do wojska. Aby uniknąć skoszarowania, Terry wstąpił ochotniczo do Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych, ale nie uratowało go to przed okresowym zgłaszaniem się na podstawowe szkolenia. Aby wymigać się od bardziej nielubianych zajęć, rysował karykatury swych przełożonych dla przełożonych (niekoniecznie tych samych). Po tym niemiłym epizodzie Gilliam postanawia nie wracać do kiepsko płatnej pracy w "Help!". Zamiast tego wyruszył w podróż po Europie. Krótko w Paryżu pracował we francuskim komiksowym piśmie "Pilote". Kiedy skończyły mu się pieniądze, musiał wrócić do Nowego Yorku. gdzie zamieszkał na strychu willi Harveya Kurtzmanna. Kolejnym etapem jego zawodowego życia była praca w agencji reklamowej, w której zatrudnienie nie trwało jednak długo. Praca nie odpowiadała mu zupełnie. Nie zrezygnował jednak z niej tylko dlatego, że wcześniej został zwolniony. Nie mając nic do stracenia, w 1965 roku ruszył do Europy, gdzie ostatecznie po dwóch latach wylądował w Londynie. Skontaktował się z Cleesem, który pomógł mu w zdobyciu pracy w programie dla dzieci "Do not adjust your set" (Proszę nie regulować odbiorników). Stąd już tylko mały kroczek dzielił go od uczestnictwa w szaleństwie zwanym "Latający Cyrk Monty Pythona", który współtworzył z pozostałymi komikami. Po zakończeniu prac nad serialem "Monty Python Flying Circus", Gilliam objawił się światu jako reżyser. Jego debiut filmowy "Jabberwocky" był mocno nasycony duchem Monty Pythona. Kolejne jego filmy były bardziej dojrzałe, co nie znaczy, że duch Pythona został w nich całkowicie zgaszony. Jest uznanym reżyserem między innymi takich dzieł jak "Brazil", "Dwanaście małp", "The Fisher King" czy "Las Vegas Parano". W 2011 roku wyreżyserował operę Hectora Berlioza "Potępienie Fausta", wystawioną w Angielskiej Operze Narodowej w Londynie. W roku 2006 wyrzekł się swego amerykańskiego obywatelstwa.

    Notka biograficzna na podstawie broszury wydanej z okazji przeglądu filmów Monty Pythona (Anna Kozanecka, Ewa Mazierska,
    Ewa Modrzejewska, Warszawa, 1992), informacji zawartych w miesięczniku "Film", "Kino" oraz
    materiałów znalezionych w sieci
    Materiały źródłowe:
    The Internet Movie Database (IMDb)
    Filmweb
    The Terry Gilliam Fanzine
    Oficjalna strona Terry'ego Gilliama
    www.fanmail.biz
    Wikipedia polska
    Wikipedia angielska

    do góry

    © 2014 Julius Caligo & Ireneusz Siwek